Friday, August 4, 2023

Сингапур и Бали по спомени и по снимки

Този пътепис беше отлаган твърде дълго, толкова дълго, че вече е трудно да се нарече пътепис, по-скоро е разказ по снимки и спомени. Нашето пътуване към Сингапур и Бали се случи през 2014та, по-точно, преди цели 9 години. Идеята беше да посетим един стар приятел от групата в Амстердам, който се върна да живее в Сингапур, и заедно да отидем до Бали, и дори планирахме Тайланд. Само че плановете се промениха, и успяхме да видим Бали само за един ден, а Тайланд се размина.

Както и да е, тук ще говоря за пътуването до Сингапур и Бали, което беше достатъчно впечатляващо. Пътувахме от София през Истанбул, и след около 12-13 часа пристигнахме в Сингапур. Сингапур е един твърде добре развит островен мегаполис, и модерната архитектура преобладава. Разбира се, има го усещането за типичен азиатски град (или поне това което аз разбирам, по-точно симпатични малки заведения за хранене, храмове, типична архитектура, много хора, и топло време), но трябва човек да го търси нарочно. Ето една такава уличка.

А повечето улици в центъра имат съвсем западен, или глобален вид, и изглеждат като места където е съсредоточен финансов или друг бизнес - което си е точно така.
Храната там е една от забележителностите, и човек просто трябва да се храни навън, тъй като има всякакви опции, а цената е подобна на това което излиза ако се сготви вкъщи. Но, поне за нас, много по-добре и на вкус.
Ето едно типично площадче с много ресторанти, зад което се вижда някакъв храм, който, за съжаление не разбрах точно кой или какъв е. Но пък снимката добре показва атмосферата на вечерен Сингапур.
Както и че още от тогава имам интерес към роботите.
През деня обикаляхме по улиците, беше дъждовен сезон, и също по някои музеи, по-точно Музеят на Азиатските Цивилизации, където нашият приятел ни заведе. Определено интересно място, което показва обекти от различни държави, и връзката между тях, и това има много общо със Сингапур, който е смесица от различни цивилизации и пресечна точка на Малайзииската, китайската, индийската, и индонезийскта, както и (може да се каже) на западноевропейската култура. Бих казала, че написаното може да се приложи и днес.
Не можем да пропуснем Marina Bay (Sands), като говорим за Сингапур, което е огромен хотел и ресорт (три кули на по 55 етажа) разположен на залива в центъра на града, и доминира с архитектурата си.
А това е редицата от бизнес сгради която се вижда точно срещу Marina Bay Sands и потвърждава статуса на Сингапур като един от световните финансови центрове.
И тъй като всичко това е на един малък остров, пространството е изключително добре планирано, така че да побира и града, и да има възможности за отдих. Една от най-добрите такива е ботаническата градина. Тя се намира от другата страна на Marina Bay Sands и представлява голяма градина с много пътеки, а близо до нея има и увеселителен парк.
Не съм снимала много растения, това което ме впечатли бяха структурите за поливане, които приличт на огромни дървета и се вписват много добре в парка.
Може би тук най-добре се вижда че паркът е като тропическа гора, доминирана от тези дървета.
Въпреки че не мога да намеря снимка, друго което е впечатляващо от Сингапур е, че жилищните квартали се състоят от огромни високи блокове, всеки от които е по 30 етажа, и животът е устроен в комплекси от по няколко такива блока. Всеки комплекс си има магазини и инфраструктура което е необходима да се живее удобно. Не всичко е на едно ниво - например градския транспорт е на различно ниво от уличното движение, и пресичането или прехвърлянето винаги е свързано с изкачване и слизане на много стълби.

А когато човек иска да се измъкне, хваща самолет и за 2-3 часа е в Тайланд, Индонезия, или Малайзия. Което направихме и ние, след 3 дена в Сингапур, и отидохме до остров Бали.

Остров Бали е приказно място, съвсем различно от Сингапур и койта и да е друг град с амбициите да е развит финансов център и т.н. Животът е по-близък до естественият. Хората живеят в къщи, изработват красиви неща, обработват земята, и приемат гости в бунгала в джунглата. Имат джунгла, действащ позаспал вулкан, и плажове. Това за което все още съжалявам е, че бяхме там само за две нощувки и един ден. И дори за това време събрах толкова много впечатления, че ще ми е трудно да ги опиша. Затова ще добавя повече снимки.

Веднага след летището спряхме в този крайпътен ресторант с приказна гледка.
После отидохме с кола на няколко часа път до джунглата, и отседнахме в едно от тези бунгала с една стая за спане, което беше забележително изживяване. Тези къщички са от бамбук, и около тях буквално се лее много вода, и са насред тропическата гора. Гората е жива и е навсякъде, а вечер направо влиза през вратата със всичките си звуци и песни на птици и насекоми, и вероятността някое животно да дойде не е никак малка.
Банята и тоалетната са на открито, с вана и голям душ, и са отделени с високи огради от съседските такива, но без таван. Така човек може да си вземе вана под открито небе, в тропическата гора. Има масички и пейки за закуска, отново навън.
Ако сега се върна там, ще изкарам много повече време в тропическата гора. Но тогава решихме че тъй като имаме само един пълен ден, ще трябва да обиколим острова с кола, и бяхме с един симпатичен местен гид, който шофираше и ни водеше до различните забележителни места за фотопаузи. Беше интересно да се види през колата как живеят хората, пред колко много къщи има произведения на изкуството, или ръчно направени съдове или други неща за домашна употреба. Следващите няколко снимки отразяват точно този поглед от колата.
А ето и как правят някои от тези хубави произведения.
И колко изпуснати интересни места имаше.
Все пак, достигнахме до първото известно място, от където се вижда вулканът на Бали, Агунг, който е свещена планина на Бали. Тогава не беше активен, но през 2017 започна да се активира с много земетресения.
А след това посетихме една от типичните плантации за кафе на Бали (Manik Abian), близо до град Убуд, където се отглежда сортът Арабика, и освен това един от най-скъпите видове кафета на света - Luwak. Това кафе се обработва в стомахът на местни диви котки, където кафените зърна минават през процес на храносмилане който им придава особен фин вкус. Аз разбира се трябваше да го опитам, както и останалите много видове кафе за дегустация.
Този невероятен ден завърши с посещение до едно специално място, където има храм близо до океана. Може би беше Бату Болонг. Имаше храм, но беше твърде късно за да можем да го посетим.
И прекрасни гледки на залеза над океана.
Ние имахме късмет да присъстваме на едно представление с музика и танци в тъмнината, само на осветление от факли.
На другият ден пак се събудихме в тропическата гора.
Довиждане, Бали. Дано да е до скоро виждане.

Tuesday, May 23, 2023

Созопол през пролетта

Созопол е много известен град. Поне в България, това е един от култовите градове на Черно море, със запазен стар град, с останки на древногръцки и тракийски колони и стени, църкви от ранните векове, и най-вече, каменно/дървени къщи с по-големи горни етажи, отколкото долни, типични за районите на България, и северна Гърция и Турция (но всеки от тях си мисли че само типични за тяхната страна). Това, комбинирано с пясъчни плажове и хубави ресторанти е рецепта за туристическа дестинация. Созопол е културен град, с фестивали и събирания на артисти. С красивото старо име Аполония Понтика. С красиви гледки едновременно на морето, и на Стара планина, която стига до морето.
Созопол става препълнен, горещ, и много шарен лятото, шарен от сергии, изкарани маси от магазинчета, колички с неща за ядене, и всякакви туристи. Жителите на града се губят, по къщите си или заети с работа през лятото. Созопол е място, което има нова и стара част. Новата част няма стари сгради, има много хотели, или големи сгради с доста апартаменти. Има и хубави вили със зелени пространства, има и незапънени парцели, и има един малък полуостров, който се намира на нещо като клиф от скали, които отиват в морето. Това беше и нашата база през пролетта. От всеки прозорец се вижда морето. През пролетта, там се чуват най-различни птичи песни. Изгревът над морето е забележителен. Защото няма други звуци, освен птичите песни. Няма бръмчене на коли, машини и самолети, няма гласове на хора, котки, и бебета. Просто птичи песни, светлина, и море. Не знам как стана това, но се събудих точно преди изгрева. Без будилник. Нещо твърде необичайно за мен, и определено си струваше. Най-запомнящата се сутрин на годината.
Освен това, навсякъде има дървета, които цъфтят с наситено розов цвят. А листата им, когато са съвсем малки, са жълти, и се получава много красива гледка от преливащи цветове. Друго което забелязах, е че листата на дърветата, преди да се раззеленят, са жълто-оранжеви, и всъщност, пролетните цветове не са толкова зелени, колкото шарено жълто-оранжеви, почти като през есента.
Но са по-свежи, с повече цветя и пеещи птици.
Дори по дюните които са наблизо, растат цветя. Макове, и, близо до тях, други жълти и лилави цветя. Също успях да намеря обяснение за една мистерия, която бях забелязала много отдавна, когато живеех в Холандия и се разхождах по дюните там, които са по-богато населени с растителност. Там, ако човек се загледа в далечината, вижда хълм с иглолистни дървета, все едно в планината, само дето хълмът е нисък, изкачваш се и зад него е Северно море. А на Черно море, дюните са съвсем ниски и морето се вижда от всякъде. Все пак, по тях растат лишеи и бодили, както високо в планината. Явно, защото почвата която е там трябва е съвсем малко, както в планината. Вместо скали има пясък, със същия ефект. Плажът беще съвсем празен, голям, с интересни черупки от миди и рапани, както си му е редът за априлски дъждовен ден с температура от 18 градуса. С подобаващо студена вода.
А от другата страна на пътя до дюните има интересен блатист район с тръстика, жаби, подобаващи птици (на които ми се иска да знаех имената по-добре), и изобщо впечатляваща природа. Всъщност, това е началото на националния парк и резерват Ропотамо, който продължава като се отива на юг, към Приморско. Който видях основно през колата, като се изключи кратката спирка за снимки. Гората е невероятно красива през април, когато тъкмо се е раззеленила. Дърветата са полски ясен, полски бук, и черна елша (отново, какви хубави имена имат, признавам че се разрових да ги проверя). Река Ропотамо е голяма, тъмнозелена река, която се влива в морето, чрез делтата си - ако не ме лъжат спомените от часовете по география в училище. На всяка крачка, буквално, има по нещо интересно. Самата река, табелата която казва да се пази природата, и малко след като отново тръгнахме с колата видях два диви лебеда, нещо което никога не ми се беше случвало в България.
Обратно към Созопол, на другия ден. Созопол е спокойно красив през пролетта. Смесица между тиха очарователност, и някакво усещане за очакване на -сезона- когато всички магазинчета, сергийки, ресторанти, и какво ли не ще отворят врати, и фокусът от красивите къщи и гледки ще се измести към долните етажи, и нещата които се предлагат. Видяхме няколко възрастни обитатели на стария град, които си поддържаха градините или къщите, няколко магазина, и не много ресторанти които бяха отворени. В този, в който отидохме ни посрещнаха доста сърдечно, препоръчаха ни точно коя е сезонната риба, и останахме много очаровани. Като цяло, хората по Черноморието са много спокойни и любезни, по всякакви места. Нямам прекалено много снимки от града, нямам и снимки от лятно време на тълпите които се разхождат, защото се опитвам да не хващам хора. Би било интересно да се види разликата между пролет и лято, и следващият път може да се опитам да допълня колекцията си от снимки. Засега, имам повече снимки с котки, отколкото с хора.
Освен това, тук няма да говоря толкова за забележителностите на Созопол. Все пак, освен мястото с арката от първата снимка, което за свързвам с фестивала Аполония (но не знам защо, сигурно съм била там някой път по време на фестивала), и което е една от останките на древния град, си струва да се отбележат старите църкви и параклиси, изпокрити по дворове или между къщите. Или не толкова изпокрити.
Минаваме покрай градската Художествена галерия, която е красива сграда с голяма градина, която ремонтират. Навсякъде около нея има от розовите дървета.
И стигаме до това място, което не бях сигурна дали е останка от къща, или нещо повече. Това място се нарича Нос Скамний, и е много интересно. Оказва се, че останките са от средновековен манастир, и комбинирани с гледката на морето, придават усещане за старинност и затишие. Вижда се хубава гледка на стария град, и на морето, и на скали в морето, с интересни форми, за които жителите на града си имат имена (но аз все още не ги знам). Ако много внимателно се вгледате, ще видите една чапла на скалите, и един летящ гларус. Една от скалните формации прилича на лице в профил.
Има една почти разрушена къща, първата от редицата къщи директно след нос Скамний, която принадлежи на известен български артист. За съжаление, той не може да я поддържа, и къщата е полу-разрушена. А всички останали са обновени и превърнати в мини-хотели и къщи за гости с ресторанти, приканващи основно чуждестранни туристи. Все пак, обстановката изглежда автентична, а това което на мен най-много ми харесва, е, че в процепите между две къщи се вижда морето.
Продължаваме по улиците с хубави имена, като Буравестник, Албатрос, Феникс, и Гларус. И обратно през парка с розови дървета. Чудя се, дали наистина има прясна риба в този магазин, който точно на този ден не е отворен, и може бе ще отвори чак през юни, когато градът започва да се пълни. Една лодка е паркирана в задния двор. И останалите рибарските лодки са закотвени, и в очакване.
Връщаме се в нашата база, с гледки на стария Созопол и на близките острови. Няма да ми омръзне да гледам морето и да го снимам под различна светлина.
До следващият път.

Saturday, June 14, 2008

portugal

Най-накрая събрах сили и време за Португалския пътепис.


И така… ден 1:

Кацаме във Фаро, откъдето хич не се моткаме, а се мятаме на един влак за Сагреш. Фаро е столицата на провинцията Алгарве в южната част на Португалия и най-големият град на тази провинция. Сагреш е градът, който се намира на най-югозападната точка на Португалия.
Португалските железници са сравними с българските, ако не и по-зле. Бавни, мръсни и изрисувани отвсякъде с графити. Това с графитите не е само по железниците, а навсякъде. Ха, и железниците хич не са предназначени за хора над метър и осемдесет, но на кой му пука.
Достигаме до Сагреш по някое време следобед, след като сме се нагледали на маслинови дръвчета, палми и игрища за голф. Игрищата стоят прясно зелени, някак абсурдно се вписват в пейзажа.

Сагреш е един много пуст град. Все още е преди туристическия сезон, макар и малко преди, и няма особено много хора. Има много нови бели къщи с голям брой стаи, предназначени за квартири на туристи. Познато?
Бързо, бързо, бързо на морето. Не на плажа, вече е късно, пусто а и водата е твърде студена, за някой свикнал с 23-27 градусова морска вода. Има отвесни червеникави рифове, които се издигат някак сурово над водата. Европа свършва тук, изведнъж. Без плавни преходи. Бам и край. Неслучайно хората са вярвали, че това е краят на света едно време.



Има някаква крепост, типична за Португалия, изглежда така са се защитавали от нападенията на маврите. Отиваме да я разгледаме. Крепостта хич не е малка, вътре има фар и различни съоръжения, топове и крепостни стени. Чудя се как ли са живели тези, които са стояли тук ден след ден. Навсякъде рифове. И едни красиви червеникави и сини цветове.

После се прибираме и отиваме в един от двата бара в Сагреш, където безсъвестно ни лъжат за цените. Тогава се местим в другия бар.

Ден 2.
След дълго обмисляне на различни планове се оказваме в един доста весел град – Лагос. Напомня ми Несебър, толкова е туристически, но и приятен. Тук поне има хора – взели last minute почивка групи от английски пенсионери основно. Но какво от това. Слънчево, топло, красиво. Между другото в Португалия е пълно с котки. И риба. Печена риба на грил. Да не се отплесвам. Отидохме за около час на плажа. Вечерта намерихме едно място за коктейли, и до края на вечерта разговорите се провеждаха на полу-холандски полу-неопределен език.



Ден 3.
Дългият преход от Лагос до Виламаура.
40 км. Напомни ми на приключенията от Боровец до Пловдив миналата година. Опитахме с влак, като се озовахме в някакви предградия на друг град, които изглеждаха като извадени от списание за курортни градове, построени в последните 5 години. Не, нямаше транспорт оттам до Виламоура. А, трябваше да стигнем до 5 часа. След като ни упътиха, че на 2 км има спирка на автобус, се запътихме нататък.



Оказаха се доста повече от 2 километра. Но ние не се отказвахме и вървяхме по пътя без тротоар в жегата. Добре че накрая разумът победи, и взехме такси до курорта.

Ден 4,5,6
Училището във Виламаура се оказа в един невероятен хотел, предназначен за райската почивка на английски семейства… Това беше най-добре организираното училище, на което съм била. За съжаление нямаше много време за плаж и плуване в басейна, но успяхме да поразгледаме комплекса. Виламоура е била село някога, а сега е най-големия туристически курорт в Европа. Има безброй луксозни хотели, яхти, и прочие неща, караоке барове, други типични английски неща, и всичко, което да те накара да се отпуснеш и да развържеш кесията. Не е точно моят мечтан курорт, но пък на харизан кон зъбите се не гледат.



Ден 7



Успяхме да разделим групата, като някои представили се изпокараха, и потеглихме за Фаро. Този път по-отблизо. Фаро е малък и красив крайбрежен град. Стар, обграден с крепостна стена, малки стръмни улички и арки. Хората живеят истински живот там. Пазаруват от малки магазинчета, познават съседите си и се усмихват наистина. Като че ли там се е запазило нещо, някаква същност, която в развитите северни страни се губи. Хората стоят по кафетата на улиците и изглежда, че си говорят за нещо по-различно от времето и плановете за ваканция. На средата на градския площад един огромен футболен екран, където гледахме Полша-Германия.



Ден 8
Последният ден, преди полета взимаме една лодка която обикаля измежду ивиците земя в океана до Фаро. Там има резерват за птици. Самите ивици земя не са нищо особено… но стигаме до едно по-голямо островче с плаж. И това е плажът от приказките. Съвършен. При това почти никакви хора. За съжаление имаме само 40 минути там. И тръгваме обратно. Към летището.



Поне знам, че няма как да пропусна да се завърна в тази страна. Трябва да се видят Порто и Лисабон.

Saturday, March 15, 2008

Америка, пътепис със закъснение


Най-накрая се сбъдна една от пътните ми мечти - отидох до Щатите. Винаги ми е изключително интересно да отида някъде, където начинът на живот е различен от познатия ми. Разбира се “отидох до Щатите” не значи много, като се има предвид колко голяма и разнообразна страна е това - все едно да кажеш “отидох в Европа”.

И така, след близо дванадесет часа полет кацнах в Лос Анджелес, Калифорния, с още няколко колеги. Това бе определено най-дългият полет в живота ми, и не ми понесе особено добре. След това мина най-дългата паспортна проверка, заради огромната опашка и малкото обслужващи. Накрая все пак се изнизахме от сградата на летището, и намерихме микробуса, който щеше да ни закара до конференцията. Хотел на брега на Тихия океан, в едно малко градче - Вентура, в южната част на Калифорния.



Пристигнахме в ужасно състояние, след като вечерята в хотела беше минала, и попитахме хората от кухнята дали можем да намерим нещо за ядене. Те, като ни видяха, ни съжалиха и донесоха някаква останала изстинала вечеря, а и ни направиха място, където да я изядем. На всичко отгоре имахме привилегията да видим и кухнята на хотела, което не знам дали е за съжаление или за радост. А после, все преди да сме спали, отидохме на първите лекции.

На другия ден имах възможността да се запозная с историческия център на Вентура, който се състои от внушителните 20-30 исторически къщи, които преди това са били кафенета или магазини, както и от един паметник. Освен това навсякъде растат палми, което не се среща често по познатите ми географски ширини. Все пак Вентура има хубаво крайбрежие, и освен Тихия океан, ако човек походи малко, може да види и някои заснежени върхове в далечината. Освен това ако влезе малко навътре в океана, може да види и делфини (това аз го пропуснах, но видях едно голямо колибри, или нещо такова.)



На следващия ден отидохме до съседният по-голям град, Санта Барбара, който направо ме ентусиазира, защото въобще не приличаше на разказите за американски градове, които съм чувала. Имаше пазар (!) на централната улица, с пресни зеленчуци и други фермерски стоки, и много заведения с маси по тротоарите. Също така доста хора се размотаваха по центъра, незнам местни или туристи. Забележителен бе и броят на бездомни хора, на всяка пейка по един-двама… а пейки имаше навсякъде по тротоарите на централната улица. За мен е странно това противоречие, защото ми се струва, че човек може да си намери работа в Щатите, но засега ще се огранича с даването на мнение по въпроса.
Всички сгради в Санта Барбара са бели или доста светли, а центърът е като на европейски град. Има и много приятни пясъчни плажове, а и малко симпатично пристанище с много места за хамбургери и бира. Въобще приятно.



След като конференцията приключи имах цял ден за размотаване във Вентура, което не беше много весело, но все пак имаше приятни моменти по залез слънце.



По-късно дойде Васко, с който се бяхме разбрали да пообиколим в югозападната част на Щастите, и на другия ден пътешествието ни започна.



Започна всъшност много добре, по една типична магистрала с много коли и едно голямо синьо небе с облаци, като във филм на Вим Вендерс. Отправихме се към един парк с гигантски секвои, с цел да видим гигантските секвои. Видяхме портокалови плантации по пътя, с пресни, узряли портокали… ммм. Също така доста нефтени платформи, по-скоро мини-платформи, като някакви роботи копаещи земята. И някакви странни лунни пейзажи. Започнахме да се изкачваме към планината. По някое време спряхме в една крайпътна кръчма, където ядох супа в хляб, доста приятно нещо, и там ни обясниха, че пътят през парка е затворен, заради снега. Тогава се сетихме, че е януари… и в планината има сняг. Стигнахме дотам, докъдето пътят е преграден и слязохме от колата. След като походихме 40 минути, видяхме няколко секвои, които нямаха нищо общо с гигантските. И трябваше да се връщаме, защото се стъмваше, а ни чакаше дълъг път. Тъй като пътят през парка беше затворен, трябваше да направим огромно отклонение, за да достигнем следващата цел.




Viva Las Vegas!



Лас Вегас, градът на забавленията насред пустинята. Има една много голяма улица със забележителни хотели, пеещи фонтани, екрани, задръствания, пияни туристи и … ами това е. А, да и казина в хотелите. По-скоро цели увеселителни комплекси, с кино, боулинг, барове, сцени, машинки за покер и други игри, карти и т.н. Ако се заседиш на някоя машинка, получаваш безплатен коктейл от някоя оскъдно облечена кака.
Ние отидохме до едно по-отдалечено казино, където бяха група приятели на Васко. Мен Лас Вегас като град и начин на забавление не ме въодушевява особено. Тук парите са съвсем издигнати в култ, но даже няма и свестен начин да ги похарчиш, без да се натопиш в кичозна, шумна и изпаднална атмосфера.
Иронично, това бе единственото място до което успяхме безпроблемно да стигнем от планираните.

На другия ден тръгнахме за Големият Каньон. Беше много странно да излезнем от къщата, в която спахме, и да се озовем директно в пустинята.



Както и да е, тръгнахме, и бързо стигнахме Аризона, с типичните сухи скалисти пейзажи, а и минахме покрай най-големия американски язовир, който захранва три щата. Над него седеше най-огромната дъга, която някога съм виждала.



Ние най-решително се бяхме отправили към Големия Каньон. Пътувхме, а дъждът който ни съпровождаше бавно се превръщаше в сняг. Докато не се превърна в съвсем сериозен сняг като стигнахме. Все пак Големия Каньон е на около 2500м и съвсем не е като крайбрежието на някой океан. И така, оказахме се заклещени в сериозна снежна буря. С истински сняг, вятър и мъгла.
А Каньонът си беше взел почивка този път и просто отсъстваше. Не се виждаше нищо от мъглата. Освен снегът, натрупващ се по шосето.



После обърнахме и си тръгнахме. Видяхме една група сърни да търсят оцеляла зеленина по заснежените храсти.

Бурята продължи и на връщане започна да става страшничко, защото единственото нещо, което се виждаше бяха огромните снежни парцали в светлината на фаровете, а пътят губеше очертания. Хич не ми беше до снимане в този момент. След като слезнахме с около 100ом, нещата се успокоиха, и продължихме по пътя през Финикс за Тусон, където щях да остана още няколко дена.

Тусон е един типичен южно американски град, т.е. се очаква да е топъл и слънчев през 90% от времето. И тук моят късмет пак се прояви и ме хвана единственият дъждовен ден през годината извън дъждовния сезон. Както и да е, и без това изкарах повечето време в кампуса на университета на Аризона, така че нямаше голямо значение. Кампусът е много приятно място, точно като по американските филми за университети, и хората (поне така ми се струва) ходят на лекции с ентусиазъм и гледат наистина да научат нещо. Има страшно много кактуси навсякъде, музеи и концертна зала.



И така обиколката ми завърши с полет до Лос Анджелес, от който видях само летището от земята, иначе самият град изглежда огромен от самолета, а и не особено привлекателно място.



След това се качих на полета на KLM за Амстердам, и спах около 7 часа от 9-те, което хич не беше лошо. Все пак се надявам следващия път да пътувам с някоя друга компания. И да видя Големия Каньон на живо.

Wednesday, February 6, 2008

Големият Каньон

... или какво видях от Големият Каньон при злощастното си посещение преди 4 дена:



Поука - не се ходи на Grand Canyon през зимата. Единственото любопитно нещо са сърничките наоколо.
Следва продължение.

Wednesday, January 9, 2008

global wаrming

Nature има нов (поне за мен) уебсайт, посветен на глобалното затопляне, всички материали от който са безплатни. Похвална инициатива.
Една статия, която много добре уцелва болния въпрос – развитие или екология, и по-точно – развитие на „изостаналите” държави срещу еколкогичната инициатива на най-богатите, чиято дейност е допринесла за глобалното затопляне. Става въпрос за производството на най-евтината кола в света, дело на Tata, във Индия, на скромната сума от 1200GBP.
Имат ли право индийците на някакъв комфорт, при бедния им начин на живот, пък бил този комфорт неекологичен?
Моето лично мнение е, че имат.
Да, вредят на общия фон, на атмосферата и прочие. Ами тогава нека BMW или някой друг по-напредничав им отпусне толкова евтини коли...
Или друга алтернатива – ние, щастливците живеещи в развитите страни, да се ограничим малко, и да харчим електричество (въглища и т.н.), колкото и те харчат... Да слезнем от колите, да си изхвърлим пералните и да перем на реката. И да се качим на магарета. Не е толкова невъзможно. Или е?